ВРЪЗКИ

сряда, 11 юли 2012 г.

Колко ни костват включените фарове през деня?

Колко ни костват включените фарове през деня?:
Разходът на гориво винаги е бил и ще бъде силно интригуваща тема, а фаровете са пряко свързани с него. Последно Комисията по транспорта отмени задължителното използване на фарове през деня.  Фаровете вдигат разхода на гориво. Това е факт, но съществуват различни мнения за това с колко точно.

Едни смятат, че той може да варира от 3-8%, докато шефът на транспортната комисия в парламента Иван Вълков твърди, че увеличнието не е с повече от 0,01% на 100км.

Съществува и убеждението, че ползването на фарове целогодишно намалява риска от ПТП защото така по-лесно се разпознават колите, които са в движение, за ралика от паркираните. Оказва се обаче, че всъщност затрудняват разпознаването на участници в движението, които са без включени светлини и на такива, които нямат – например пешеходци и колоездачи, скриват мотористите, маскирайки техните светлини, затрудняват разпознаването на светлинни сигнали и пътни знаци. Също така могат да предизвикат моментна слепота към едни предмети за сметка на други (избирателна визуална памет, change blindness).

През август 2006 г. Европейската комисия по транспорт издаде препоръка за намаляване жертвите по пътищата чрез целодневно движение на МПС с включени къси или дневни светлини, под надслов: „Включените светлини спасяват живот“. Според комисията мярката неминуемо щяла да доведе до общо намаление броя на загиналите при пътни инциденти с 5% до 15%. Вместо това броят загинали се е увеличил с 15%.
У нас обещаният ефект на фаровете, изразяващ се в „5-15% общо намаление на инцидентите и смртните случаи“ и „от 35-50%“ според агитацията на Osram, не се появи. Преди въвеждане на задължителни светлини (2006 г.), загиналите на годишна база бяха 960, 943 и 957, а след това станаха 1043, 1006 и 1061.

Важно е да се знае, че интензитетът на стандартните 55 ватови крушки е дразнещ за окото. Дори промяна в ъгъла на светене само с 1%, било то поради лош реглаж на фаровете, движение по неравен терен или различна конструктивна височина на превозните средства, разстройва зрението и затруднява възприятията. Хората поради естеството на природата си избягват дразнителите: едни отклоняват поглед от пътя и от останалите участници.
Темата е широко обсъждана във форума на OFFRoad-Bulgaria.com, където има както мотористи, така и шофьори на различни по размер автомобили.